Content voor Ingelogde Gebruikers
Powered by VNO-NCW & MKB-Nederland

De kracht van lobby

695,00 (ex. Btw)

Waardering 0 uit 5
(be the first to review)

Lobbyen: brancheverenigingen doen niet anders. Maar hoe voer je een goede lobbycampagne? Waar dien je rekening mee te houden en wat zijn absolute do’s and don’ts? Aan de hand van inspirerende praktijkcases en voorbeelden uit de zaal nemen experts van VNO-NCW en MKB-Nederland je mee in de wereld van lobby op landelijk politiek niveau.

10 op voorraad

Onderwerp: Succesvol lobbyen in Den Haag
Start datum: 4 juni 2021
Doelgroep: Lobbyisten/beleidsadviseurs/communicatiemanagers van brancheverenigingen die lid zijn van MBK-Nederland of VNO-NCW
Soort: Training

Als branchemedewerker is het belangrijk om op het juiste moment de belangen van de leden te behartigen via lobby bij ambtenaren en Kamerleden. Dit vereist een goede voorbereiding en een juiste toonzetting.

VNO-NCW en MKB-Nederland behoren tot de grootste lobbyorganisaties van ons land. Als geen anders weten we hoe een goede lobby te voeren en ook wat de valkuilen zijn. Aan de hand van praktijkervaringen en voorbeelden uit de zaal nemen onze lobbyisten je mee in de wereld van de landelijke politieke lobby in Den Haag.  Aan de hand van de bestuurlijke processen nemen we je mee in wat lobby precies is, hoe het werkt, waar je rekening mee dient te houden en krijg je allerhande praktische tips voor een effectieve lobby.

Na deze cursus..

  • Heb je inzicht in processen bij ministeries en Tweede Kamer
  • Ben je in staat om een strategische en effectieve lobby van het begin tot het eind te voeren.
  • Weet je hoe (social) media en instrumenten in te zetten

Leerdoelen:

  • Omgaan met ambtenaren en Kamerleden
  • Inzicht in Haagsche processen
  • Formuleren en overbrengen van je boodschap

8:45-9:15 uur         Inloop

9:15 – 9:30              Welkom, kennismaken en introductie

9:30 – 10:45 uur   Lobbyen bij een ministerie

  • Trias politica
  • Wat is de rol van een ambtenaar?
  • Interne procedures van een departement?
  • Basisprincipes in omgaan met ambtenaren
  • Wat willen ambtenaren en hoe overtuig je ze?
  • Samenwerken in de lobby.

10:45 – 11:00 uur              Korte break

11:00 – 12:00 uur              Lobbyen bij de Tweede Kamer deel 1

  • Procedures & debatten Tweede Kamer en lobbymomenten
  • Moties, Kamervragen of amendementen?
  • Waar kun je welke informatie vinden?

12:00 – 12:45 uur              Lunch

12:45 – 14:00                      Lobbyen bij de Tweede Kamer deel 2

  • Hoe werkt een fractie?
  • Hoe krijg je de aandacht van een Kamerlid?
  • Waar voldoet een goed position paper aan?
  • Waarom is een werkbezoek zo’n goed idee en hoe pak je dat aan?

14:00 – 14:45                       Inzet van (sociale) media in de lobby

  • Wanneer is media in de lobby een goed idee?
  • Hoe wek je interesse van reguliere media?
  • Hoe benut je social media voor de lobby?

14:45 -15:00 uur                Korte break

15:00- 16:30 uur                In gesprek met voormalig D66-Kamerlid Kees Verhoeven – tips & tricks

  • Wat zijn de do’s en don’ts? (bejegening, aangeboden informatie, frequentie et cetera)
  • Hoe houd je de relatie warm?
  • Waar moet input voor een Kamerlid aan voldoen?
  • Wel of niet voorstellen een motietekst te maken?
  • En veel andere vragen voor een kijkje in de keuken.

16:30 uur                            afsluiting en borrel

  • De cursus vindt plaats in Den Haag
  • Kosten voor de cursus zijn € 695,- ex BTW
  • Om zoveel mogelijk interactie te bevorderen houden we de groep klein, max 20 personen
  • Doelgroep is lobbyisten/beleidsadviseurs/communicatiemanagers van brancheverenigingen die lid zijn van MBK-Nederland of VNO-NCW

Neem voor meer informatie contact met ons op.

Scroll naar boven